Aktualizacja Unreal Engine 5.1
Utworzony przez Łukasz Sujkowski, dnia 17.11.2022
10966
0
Najnowsza aktualizacja silnika Unreal Engine 5.1 wydana 15 listopada 2022, wprowadza kilka zmian zarówno technologicznych jak i wpływających na pracę deweloperów gier. W tym wpisie opiszę te istotne dla nas.
Nowa wersja wprowadza zmiany w technologiach Lumen, Nantine oraz Virtual Shadow Maps, od tej pory silnik obsługuje gry uruchamiane w 60 klatkach na sekundę na next-genowych konsolach oraz wydajnych PCtach. Dodatkowo system Nantine otrzymuje aktualizację rasteryzera, która pozwala na tworzenie animowanych materiałów oraz deformacji obiektów tworzonych w tej technologii. Przykładem wykorzystania może być roślinność lub liście drzew reagujące na wiatr.
Aktualizacja dostarcza również ułatwień dla twórców. Pierwszym z nich jest oddzielenie metadanych od danych obiektowych zasobów w celu szybszej pracy z systemami kontroli wersji takimi jak Perforce. Dzięki takiej zmianie unikniemy wgrywania kolejnej wersji pliku w przypadku, gdy zmodyfikujemy tylko jego metadane. Niestety obecnie w ten sposób obsługiwane będą tylko tekstury i plik audio. Kolejnym ułatwieniem jest wprowadzenia automatycznego cachowania PSO (Pipeline State Object) dla DirectX 12, co umożliwi szybsze wydawanie gier korzystających z tej biblioteki. Ostatnia funkcją jest kompilowanie shaderów na żądanie, która ma za zadanie przyspieszyć renderowanie widoku podczas pracy w edytorze, dzięki kompilacji jedynie shaderów obecnie widocznych na ekranie.
Kolejne zmiany dotyczą narzędzi budowania świata. Po pierwsze funkcja partycjonowania świata (World Partition) będzie pozwalała na tworzenie dużo większych światów. Dalej, zaktualizowana została funkcja HLOD (Hierarchical Level of Detail), od tej pory wspiera ona renderowanie wody, co umożliwi tworzenie wielkich zbiorników bez utraty wydajności.
Dalej, mamy poprawki dotyczące wewnętrznych systemów rigowania, animowania oraz modelowania. Unreal Engine 5.1 wprowadza Machine Learning (ML) Deformer, umożliwiający bardziej fotorealistyczne deformowanie obiektów osadzonych na szkieletach. Wprowadzone zostało kilka zmian ułatwiających pracę z funkcją Control Rig oraz Sequencerem.
Nie zabrakło również zmian w systemie tworzenia dźwięków MetaSounds, został on rozszerzony kilkoma nowymi node’ami. Dodatkowo wprowadzono nowy plugin Soundscape umożliwiający proceduralne generowanie dźwięków otoczenia.
Ostatnim elementem który uległ zmianie jest zestaw narzędzi sztucznej inteligencji. Pierwszą zmianą jest wprowadzenie MassEntity służącego do zaludniania wielkich światów poprzez generowania tłumu zawierających do dziesiątek tysięcy aktorów. Dalej mamy Smart Objects będące obiektami umożliwiającymi interakcje zarówno z AI jak i graczem. Ostatnią wprowadzoną funkcją jest State Tree będącą maszyną stanów, która umożliwia tworzenie skomplikowanej, a zarazem wydajnej logiki aktorów AI.
Jeśli chcecie zapoznać się z pełną listą zmian, odsyłam do opisu aktualizacji Unreal Engine 5.1 w dokumentacji.
Komentarze
Brak komentarzy...